Wymiana sprzęgła

Sprzęgło_z_kołem_dwumasowym_lub_bez

Sprzęgła składane są na częściach producentów: Sachs, Luk, Valeo itp.

 

Zgrzyty podczas zmiany biegów, szarpanie przy ruszaniu, hałas, piski, nieprzyjemny zapach. Takie są objawy zużytego sprzęgła i niestety dużych wydatków.

Zgrzyty podczas zmiany biegów, szarpanie przy ruszaniu, hałas, piski, nieprzyjemny zapach. Takie są objawy zużytego sprzęgła i niestety dużych wydatków.

Kontakt telefoniczny do warsztatu :  784 108 178

Dla wielu kierowców sprzęgło to zło konieczne. Chętnie by się go pozbyli, ale w samochodach z mechaniczną skrzynią przekładniową jest ono niezbędne do ruszania z miejsca i zmiany biegów. Trwałość sprzęgła wynosi od zaledwie kilkuset do grubo ponad 300 tys. km. Jak wykazuje praktyka, najsłabszym i najbardziej zawodnym ogniwem jest w tym przypadku kierowca, od którego zależy trwałość sprzęgła.

Sprzęgło składa się z trzech elementów: tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Oznaki zużycia są różne i zależą od tego, który z elementów został uszkodzony. Jednym z częstszych jest tzw. ślizganie tarczy sprzęgłowej objawiające się brakiem przyspieszenia samochodu pomimo włączonego biegu, dodawania gazu i zwiększania prędkości obrotowej silnika. Dodatkowym efektem jest bardzo nieprzyjemny zapach. W początkowej fazie objawy te pojawiają się podczas dużego obciążenia (np. ruszanie lub jazda pod górę), a później także w czasie normalnej jazdy. W skrajnym przypadku, gdy okładziny są całkowicie zużyte, nie uda się nawet ruszyć z miejsca.

Następnym objawem mogącym świadczyć o uszkodzeniu tarczy sprzęgła są szarpania przy ruszaniu. Za ten dyskomfort odpowiadają zużyte tłumiki drgań skrętnych. Takie uszkodzenie może pojawić się bardzo szybko w wyniku ostrej i „szarpanej” jazdy. Okładziny mogą być w całkiem dobrym stanie, ale mimo to nie wolno zwlekać z wymianą, gdyż może się zdarzyć, że jedna ze sprężyn tłumika drgań wypadnie z mocowania i zakleszczy się w docisku. Efekt będzie taki, że nie uda się włączyć biegu, ponieważ nie nastąpi rozłączenie napędu. Podobne objawy pojawią się w wyniku pęknięcia sprężyny docisku. Dodatkowo przy pękniętej sprężynie pojawia się niebezpieczeństwo odłamania się jednego kawałka sprężyny, który może uszkodzić obudowę skrzyni biegów. Brak możliwości włączenia biegu może być także spowodowana uszkodzeniem linki sprzęgła lub, jeśli układ sterowania jest hydrauliczny, jego zapowietrzeniem.

Kolejnym elementem, który często ulega uszkodzeniu, jest łożysko wyciskowe. O problemach z nim związanych świadczą piski, głośna praca i charakterystyczne dla uszkodzonych łożysk hurgotanie. Głośna praca występuje najczęściej pod obciążeniem, po wciśnięciu pedału sprzęga. Jednak łożysko może także hałasować bez obciążenia.

Z naprawą zużytego sprzęgła nie warto czekać. Stan jego elementów na pewno się nie poprawi, a odwlekanie naprawy może doprowadzić do większych kosztów, bo oprócz wymiany kompletnego sprzęgła może zachodzić później konieczność wymiany koła zamachowego (np. w wyniku przegrzania lub zniszczenia powierzchni przez nity tarczy sprzęgła). Decydując się na wymianę sprzęgła warto od razu wymienić komplet (tarczę, docisk, łożysko), ponieważ ze względu na wysoki koszt robocizny, dochodzący niekiedy nawet do 1000 zł, tak będzie najtaniej. Jeśli auto ma przebieg powyżej 100 tys. km nie opłaca się wymieniać samego łożyska, lub tylko tarczy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że w bardzo krótkim czasie pozostałe elementy też odmówią posłuszeństwa.

Z dostępem do części nie ma żadnych problemów. Oprócz ASO bardzo duży wybór oferują także sklepy motoryzacyjne, które oferują wyroby firmy Sachs, Valeo, czy Luk. Sprzęgła te nierzadko są stosowane na pierwszy montaż, a poza ASO są tańsze nawet o połowę. Wymiana jest czasochłonna, ale na szczęście niezbyt skomplikowana, więc można ją wykonać poza ASO, co w połączeniu z zakupem zamienników może przynieść spore oszczędności.